De Citit : Editoriale

Control la Institut

| 02 februarie

Cultura nu trebuie lasata sa-si faca de cap.
La finele anului trecut, guvernul trecut a taiat jumate din finantarile Institutelor culturale romane (ICR) din strainatate. Executia a venit in trena unei prelungite campanii de hauleli indignate starnite de o serie de evenimente culturale controversate.
La New York a fost poneiul roz cu zvastica pe fund, in Germania o grafica in care aparea un Iuda spanzurat cu penisul la vedere si – ptiu drace – in plina ejaculare. Niscaiva dinozaurieni nationali de prin Parlament si public s-au indignat grav si au cerut declansarea unor controale pe capul ICR. Niste posturi de televiziune au pus tunul pe sarmanul di­rector Patapievici si sa te tii frate supa­rare cu spume. Mi-am exprimat o data, in acest spatiu, parerea despre aceste reactii care amintesc de experiente proletcultiste. Dar aia a fost o opinie, iar acum m-am decis sa trec la fapte: am fost in control la unul dintre ICR-urile astea blestemate.
La Lisabona. Am des­coperit urmele unor activitati subversive de genul: Colocviu dedicat lui Blaga si istoriei lui lusitane, concerte ale cvartetului de coarde Con Tempo, duo-ul de jazz Nicolas Simion/David Patrois, un volum bilingv dedicat Lisabonei, pianista Anda Anastasescu, un spectacol de dansuri si cantece romanesti (Na, romanilor!), un spectacol alternativ jazz-poezie "trombo­negrafias" cu trombonistul britanic Alan Tomlinson si poetul Virgil Mihaiu, un concert de colinde in catedrala Estrella si ma opresc ca nu mai am loc sa pomenesc spectacolele de coregrafie, conferinte, filme toate periculos de antiromanesti, asa cum se poate vedea din descrierea asta plicticoasa. Meritau, tradatorii, sa li se taie fondurile, nu-i asa?
P.S. De furie, directorul ICR, Virgil Mihaiu, mi-a incarcat bagajul cu niste nume de artisti de jazz brazilieni pe care la noi nu-i stie nimeni si, zice el, asta-i crima culturala. Voi ce credeti despre Joao Bosco? (dati aici [email protected])