De Citit : Editoriale

Ceausescu facut pres la B-FIT

| 21 septembrie

Bucurestiul a iesit din criza. Pentru patru zile.

Festivalul International de Teatru de Strada* s-a instalat temeinic in inimile bucurestenilor. Amploarea pe care a avut-o in anul 2012 anunta iesirea din criza. (Minte-ma frumos). A fost un festin de imagerie care a invadat orasul. Acum trei ani, cand m-am ciocnit de niste aratari pe picioroange prin centru, am fost surprins ca aflam accidental ca exista un festival (international) in desfasurare.
Anul acesta cred ca a fost evenimentul cu maxima notorietate din istoria B-FIT dar si al weekend-ului (sper, totusi, ca au ramas bucuresteni si pentru Dracula Bass Festival). Daca judec dupa oamenii care s-au adunat in ultima seara – duminica – in fata Casei Poporului (si folosesc vechea denumire pentru ca ei i s-a adresat show-ul), cred ca B-FIT a devenit cel mai popular festival de teatru din Romania. Sigur, teatru de strada.
Si, ca sa ilustrez pentru cei care n-au ajuns duminica in Piata Constitutiei, am asistat la un spectacol care a reusit sa faca din cea mai mare cladire din Europa un marunt element de decor. Compania catalana La Fura dels Baus a oferit bucurestenilor o jucarie gigantica de combatut megalomania. Spectacolul a fost gandit special pentru spatiul in care cu siguranta Ceausescu nu s-a gandit vreodata ca se va intampla ceea ce s-a gandit La Fura dels Baus sa faca. Uriasul si ingerul a opus proportii umane, inumane si – asa cum anunta din titlu – angelice. Omul-instalatie-gigant este infruntat de instalatii-gigant-animate-de-multi-oameni-mici; ele sunt terestre sau intergalactice – asa cum aratau suspendate, cu umbrele proiectate pe fatada giganticei Case. Una dintre imaginile create de catalani s-a calificat la categoria de nesters: 50 de trupuri albe, de oameni, suspendate pe noua randuri si sase coloane verticale; 50 de oameni redusi la o identitate pulsatila, hrana pentru cladirea Casa canibala. Casa Poporului a sfarsit incendiata in artificii.