De Citit : Editoriale

Boris Groys

| 27 octombrie

Marx after Duchamp

Odata cu studiul recent publicat in e-flux journal #19, Boris Groys analizeaza doua aspecte considerate relevante pentru ceea ce azi experimentam drept „productie artistica de masa“ si anume aparitia mijloacelor tehnice pentru productia si distributia imaginilor, pe de o parte, si mutatia intervenita in maniera de a intelege arta, de a opera distinctia intre ce este si ce nu este arta, pe de alta parte.

Lectura e captivanta, mai cu seama pentru ca, la un moment dat, autorul interpreteaza recursul lui Duchamp la readymades drept o revolutie artistica similara celei comuniste in politica: „ambele revolutii au privit confiscarea si colectivizarea proprietatii private, fie ea reala sau simbolica“. Cititi aici: e-flux.com/journal/view/178 Groys este filosof, teoretician al culturii si critic de arta; eseuri ori traduceri ale articolelor sale pot fi citite in revista idea. arta si societate, Editura Idea fiind si cea care a publicat in 2003 cartea sa Despre nou. Eseu de economie culturala.

Mai nou, aflu ca Boris Groys a fost desemnat drept curator al Pavilionului Rusiei pentru Bienala Internationala de Arta de la Venetia, editia din 2011, in baza experientei sale de lucru cu artisti rusi in spatiul occidental. Propunerea lui Groys a fost rapid agreata, prin urmare Pavilionul va expune proiectele lui Andrei Monastyrsky si Collective Actions – platforma a conceptualismului moscovit fondata de Monastyrsky in anii ‘70. Argumentul in favoarea lui Monastyrsky priveste fidelitatea acestuia pentru o practica artistica, artistul refuzand astazi sa ingenuncheze in fata cerintelor pietei, tot la fel cum a refuzat o viata intreaga compromisul fata de ideologie.