The Social Studio, BAK Utrecht
[email protected]
De ce tocmai un astfel de titlu ales pentru expozitia personala a artistului polonez Artur Zmijewski deschisa intre 28 septembrie – 16 noiembrie la BAK – basis voor actuele kunst din Utrecht? Pentru ca sintagma social studio(s) este suficient de generoasa sa includa o serie de experimente sociale in care s-a aventurat artistul, experimente documentate pe film intr-o formula confruntationala deja marca a tanarului artist. Poate ca va sunt cunoscute cel putin doua dintre piesele lui: 80064, din 2004 si Repetition, 2005. In primul dintre acestea, Jósef Tarnawa, unul dintre supravietuitorii Holocaustului, acum in varsta de 92 de ani, povesteste cum a invatat sa supravietuiasca prin a se adapta circumstantelor si a-si controla revolta; discutia are loc intr-un tattoo studio, pentru ca Zmijewski il convinge sa-si reimprospateze numarul de inregistrare tatuat pe mana.
Repetition, film documentar prezentat la editia din 2005 a Bienalei de Arta de la Venetia, are si el de-a face cu re-enactment-ul: cazul este cel al celebrului Stanford Prison Experiment din 1971, coordonat de profesorul Philip Zimbardo al US Stanford University ce presupunea izolarea pentru doua saptamani a unui grup de participanti voluntari, carora li s-a cerut sa joace rolurile "prizonierilor", respectiv "gardienilor"; sistat dupa doar sase zile, experimentul aducea in fata ochilor comportamente extreme, sadismul, violenta si umilinta fiind tratate din punct de vedere patologic. Asumandu-si rolul unui cercetator, Artur Zmijewski nu ezita sa insceneze "situatii terapeutice", fie ca propune unui grup de surdo-muti sa invete o cantata de Bach (Singing Lesson, 2000), ca solicita unor persoane cu handicap locomotor sa-si invinga barierele fizice (Eye for Eye, 1998) ori unor oameni dezbracati sa joace leapsa intr-o fosta camera de gazare (The Game of Tag, 1999). The Applied Social Arts este dealtfel si titlul unui interesant eseu al lui Artur Zmijewski, publicat online pe artmargins.com, Contemporary Central and Eastern European Visual Culture.