De Citit : Editoriale

Arta cu fitil

| 11 iunie

O revelatie a occupy-erilor: atitudinea e sora cu estetica
Uite ce e, hai sa terminam odata cu rubrica asta – botezata, in editia tiparita, “muzicala”. Lasa ca autorul nu are nici o competenta in domeniu ca sa se pronunte*, dar e si pacat sa atarne ca o piatra de moara la glezna razmeritei culturale contemporane. Si asta pentru ca in zilele noastre nu mai vorbesc despre arta inghesuita in categorii traditionale – teatru, dans, muzica etc. – decat cei care se bucura inca de conserve. In bucataria culturala contemporana, autorul se simte liber sa-si aleaga si sa amestece formele de exprimare, care devin ceea ce ar trebui sa fie – intermediari ai creatiei. Mai mult, el invita si publicul la o relationare radical diferita de cea de consumator pasiv. Bun, e limpede ca oricat mi-as raci eu tastatura, tot n-o sa va conving. Dar ia sa va fi vazut io pe voi in curte la Greenhours acu-s cateva zile cand, in loc de concert sau teatru, acolo se lansa o carte fix despre artele performative. Cristina Modreanu – o revolutionara blanda a criticii de teatru – este autoarea volumului** in care a adunat piese de referinta ale formelor radicale de exprimare artistica din Statele Unite, active in secolul 21. Intre cele peste 20 de esantioane din cuprins, o parte sunt culese direct din strada – Cristina fiind la New York in perioada Occupy Wall Street. Acolo, in parcul Zuccotti, dimensiunea estetica a infruntarii directe cu jandarmii si a infruntarii simbolice cu o societate defecta, a indemnat-o sa isi asume o teza, poate, utopica: “Timpurile cer un teatru nou. Acesta este, sintetizat, motorul ce face sa functioneze ceea ce s-ar putea numi “scena politica”, adica acea “felie” a spatiului artistic activ intr-o societate care intelege sa abordeze teme arzatoare, la ordinea zilei, cu speranta oarecum naiva ca arta ar putea schimba in bine societatea”

*de aceea nici nu se pronunta, ci povesteste
**Utopii performative – artisti radicali ai scenei americane in secolul 21, Editura Humanitas, 2014