De Citit : Editoriale

Al Jarreau si Al Jarreau au cantat cu Al Jarreau

| 27 ianuarie

Ca sa poti aprecia fantezia, e nevoie ca, din cand in cand, sa faci sex in pozitie legala.

Motto-ul acestui text se dedica maes­tri­lor jazz-ului care au cantat weekend-ul trecut la Bucuresti. Piesele grele ale festivalului – botezat corect "Masters of Jazz" – au fost desprinse din vitrina cu amintiri de mare pret. Nu pomenesc de­cat doua bijuterii – Monty Alexandre Trio si Count Basie Orchestra. Genial straight! Cu Jarreau, insa, e mai complicat. El con­tine pozitia misionarului, dar nu se impa­ca deloc cu dansa. Asta nu-l impiedica sa ne-o arate din cand in cand. Undeva pe la primul sfert dintr-o piesa. Asta, pentru ca incepe, de obicei, cu un joc de-a imitatul unui instrument, dupa ce a cantat un mic discurs publicitar. (Pauza pe discurs. E vorba de cuvinte: "cumparand aceste albume" (voce stinsa, induiosa­toa­re, gen fetita cu chibriturile) "veti face o fapta buna; va veti simti mai nobili; ma veti ajuta pe mine etc.") Ironia fata de fenomenul publicitar e combinata cu au­toironia; dimensiunea momentului atin­ge nivelul parodiei cand descoperi ca albumele pe care Jarreau ne propune sa le cumparam sunt din 2008, iar la standul din hol nu gasesti decat albu­me din 1997. Dar sa revenim in sala. Pen­tru Jarreau o tema muzicala incar­cata cu o anume stare de spirit – de exemplu, iubirea – nu dureaza decat cateva secunde; Al se grabeste sa o azvarle din sa, pentru ca apoi, sa to­paie fericit de nastrusnicie; dupa care face putin misto de melancolici, ba nu, devine patetic, na, ca se supara; intre timp, vocea lui nu-i voce: e pian, baterie, contrabas, om. Am avut in fata un ar­tist liber. De fapt, nu un singur artist liber, ci mai multi. Ca Jarreau astia nu se impaca nici macar cu conditia de Jarreau. Ascultandu-l, ai trairi de co­laj multimedia. Il traverseaza milioa­ne de draci, cand analogi, cand digitali. Si cu toate astea, lasa in urma un public foarte sentimental. E publicul lui.