De Citit : Editoriale

Adel Abdessemed

| 20 ianuarie

The Future of Décor

Trei palarii de cowboy din sarma ghimpata suspendate de tavanul galeriei, intr-o asteptare tacuta, alaturi de doua scurte piese video, unul dintre ele – Dio – captand procesiunea unui grup de calugari in Roma, in gradina Villei Medici, cel de-al doilea prezentandu-l pe David Modd, un muzician autodidact, filmat pe strazile Parisului, intr-o suita de vocalize. Expozitia lui Adel Abdessemed, The Future of Décor, de la Galeria OCAD – Ontario College of Art & Design University Toronto (noiembrie 2010 – februarie 2011), se inscrie in programul Nomadic Resident, lansat in 2007 odata cu expozitia personala a lui Rirkrit Tiravanija (vezi ocad.ca).

Abdessemed este de origine algeriana, educat insa la Lyon si stabilit ulterior, in 1999, in Paris; debutul lui la inceputul anilor 2000 l-a recomandat drept copilul teribil al artei internationale, asa ca invitatiile nu au ezitat sa apara, fiind prezent la ultimele doua editii (2007, 2009) ale Bienalei de Arta de la Venetia, in expozitii ale Centrului Pompidou, P.S.I ori MIT’s List Center for the Visual Arts. Fie ca e vorba de desen ori fotografie, instalatie ori video, Abdessemed pune in scena conflicte insurmontabile, imprejurari contradictorii, indoieli si rasturnari de situatii, derapaje ale puterii si violente extatice. "Sunt un criminal romantic“, ii marturiseste artistul unui jurnalist: "totul e violent, cu exceptia sufletului meu… lumea, planeta intreaga sunt cele violente, in ce ma priveste eu nu am de-a face decat cu imagini, dar nu cumva aceste imagini sunt o oglinda a lumii?“

Recomand aici cartea Situation and Practice, lansata in 2009 de MIT, pentru interviul dintre Adel Abdessemed si Noam Chomsky.