Evenimente : Teatru

CONVERSAŢIE DUPĂ ÎNMORMÂNTARE

Conversatie dupa inmormantare, de Yasmina Reza, sambata, 24 martie 2018, de la ora 19:00, la Teatrul Bulandra, Sala Toma Caragiu, Studio Space.

Regia: Alexandru Darie.
Traducerea: Alex Leo Şerban.

Distribuţia:

NATHAN, patruzeci şi opt de ani – Cornel Scripcaru;

EDITH, patruzeci şi cinci de ani – Ioana Macarie;

ALEX, patruzeci şi trei de ani – Marius Chivu;
Fratele lui Nathan şi Edith

PIERRE, şaizeci şi cinci de ani – Dan Astilean;
Unchiul lor, fratele mamei

JULIENNE, cincizeci şi patru de ani, soţia sa – Camelia Maxim;

ELISA, treizeci şi cinci de ani – Daniela Nane.
Fosta amantă a lui Alex

Scenografia – Octavian Neculai.

Muzica – Adrian Enescu.

Regizor tehnic – Alina Manu.

Foto de Mihaela Marin.

Liviu Ciulei spunea că o condiţie obligatorie în reuşita unui spectacol este „să circule gândul” prin scenă şi sală. În montarea lui Alexandru Darie (una din cele mai dense, mai coagulate şi mai emoţionante pe care le-a semnat până acum) bântuie mai multe „fantome” care ţin de natura umană: sexul, complexul eşecului, al ratării, relaţia cu părinţii, conflictul între generaţii, incestul, bătrâneţea, moartea uitarea. Regizorul impresionează prin felul în care a ştiut să dea relief poveştilor, dimensiune fiecărui personaj în parte dar şi cum a valorificat pauzele, tăcerile, „necuvintele” (să nu uităm că Darie este autorul unei variante memorabile cu „Trei surori”). Într-un decor (Octavian Neculai) în care publicul se simte inspirat, pe acordurile intra şi extra senzoriale ale compozitorului Adrian Enescu, trei actori şi trei actriţe „conversează” pe diverse tonuri dar cu o constantă intensitate. O fac cu relaxare, cu împăcare, cu resemnare, când nu cu autoironie sau cinism. Am putea spune la fel de bine că nu conversează, ci glosează.   Razvana Nita.

„Conversaţie după înmormântare”, piesa Yasminei Reza în regia lui Alexandru Darie, premiera de la Bulandra, este nu doar o realizare regizorală şi actoricească plină de vitalitate şi adevăr artistic ci şi o partitură scenografică – Octavian Neculai, de lighting design – Alexandru Darie şi muzicală – Adrian Enescu, care se desfăşoară cu aşa o înaltă ştiinţă şi înţelepciune artistică şi care se contopesc aşa de viu şi insesizabil (întocmai ca viaţa) cu curgerea firească a dramei, încât perceperea distinctă a fiecăreia din aceste creaţii nu e decât o operaţie intelectuală oarecum artificială.  Luminita Batali.