Evenimente : Spectacole

Baiadera @Opera Națională

Baiadera_Opera-Nationala-Bucuresti2

Baiadera

Balet în două acte de Ludwig Minkus
Libretul: Serghei Kudekov
Coregrafia: Marius Petipa

Distribuţia reprezentaţiei: 

Nikia: Bianca Fota
Solor: Robert Enache
Gamzatti: Rin Okuno
Rajah: Antonel Oprescu
Brahmanul: Gigel Ungureanu
Idolul: Shuhei Yoshida
Fachirul: Cristian Preda
Prietenul: Virgil Ciocoiu

 

 

Despre

Baiadera este unul dintre cele mai frumoase şi dificile balete clasice şi merită din plin să figureze în repertoriul companiilor din zilele noastre, desigur, cu mici ajustări.Am încercat să scutur libretul de artificii şi de lungimile inutile, respectând în mare parte coregrafia originală a lui Petipa. Am restrâns baletul la două acte, preocupându-mă mai ales de dinamizarea pantomimei, altfel desuetă, fără să afectez coerenţa poveştii.
Mihai Babuşka – coregraf

Din India, cu dragoste şi ură
Asemenea „Aidei” de Verdi, baletul „Baiadera” are în centru o poveste de iubire exotică din care nu lipsesc drama, pasiunea, misterul, răzbunarea şi dreptatea. Creat de Marius Petipa pe muzica lui Ludwig Minkus şi un libret realizat de el împreună cu Serghei Kudekov, baletul „Baiadera” – ce spune povestea unei dansatoare indiene din templu (baiadera) şi a lui Solor, un nobil războinic – a avut prima reprezentaţie în 1877, la Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg.
Inspirat, se pare, şi de baletul adaptat de fratele coregrafului, Lucien Petipa, după „Sakuntala” lui Kalidassa – „Baiadera” a fost creat special pentru Ekaterina Vazem, prim-balerină la Teatrul Imperial din Sankt Petersburg – care a interpretat de altfel rolul feminin principal – şi s-a jucat cu casa închisă în ciuda faptului că biletele au fost mai scumpe decât cele pentru spectacolele de operă, ce aveau preţuri extrem de ridicate la acea vreme.

Sinopsis

Actul I

Războinicul Solor pleacă la vânătoare în pădurea sacră. Marele Brahman o cheamă pe baiadera Nikia să-şi prezinte dansurile ritualice la sărbătoarea închinată focului. Vrăjit de frumuseţea ei, acesta îi destăinuie dragostea, dar Nikia îl respinge. După ritual, Solor se întâlneşte în ascuns cu Nikia şi îşi jură credinţă. Sunt urmăriţi însă fără ştirea lor de către Brahman.
La palat, Rajahul plănuieşte să o căsătorească pe fiica sa, Gamzatti, cu Solor. Războinicul refuză, dar Rajahul stabileşte căsătoria peste trei zile. Gamzatti aude cum Marele Brahman îi destăinuie Rajahului cele văzute, din dorinţa de a rupe jurămintele de dragoste dintre Solor şi baiaderă. Înfuriat, Rajahul îl dă afară pe Brahman şi pleacă îngândurat.
Gamzatti o cheamă pe Nikia la palat şi îi cere să renunţe la Solor. Aceasta refuză, aruncându-i la picioare bijuteriile oferite. Confruntarea devine tot mai aprigă. Chemat de către slujnică, Rajahul intră chiar în momentul în care Nikia o ameninţă pe Gamzatti cu un pumnal şi intervine între cele două.

Cu ocazia căsătoriei lui Gamzatti cu Solor are loc o procesiune în faţa templului, unde Nikia trebuie să întreţină invitaţii cu dansurile ei. Slujnica îi oferă acesteia un coş cu flori, iar baiadera, îndurerată, nu îşi ia ochii de la Solor. În timp ce dansează, din coş iese un şarpe veninos care o muşcă. Brahmanul îi propune un antidot, dar Nikia refuză, preferând moartea, spre bucuria Rajahului şi a lui Gamzatti.

Actul al II-lea

În camera sa de la palat, Solor fumează opiu. Prin fum îi apar umbrele Nikiei şi ale baiaderelor, care coboară de pe ziduri. După ce aburii visului se risipesc, Solor încearcă să le prindă din nou apucând capătul eşarfei aruncate de Nikia. Trage de acesta, dar palatul se prăbuşeşte peste el, ducându-l în lumea umbrelor.

 

Premiera mondială: 4 februarie 1877

Data premierei montării actuale la Opera Naţională Bucureşti: 15 mai 2005

Reprezentaţii în stagiunea 2014-2015:
24, 27 şi 28 iunie

Durata:
19.00 – 21.10 (o pauză)

Dirijor: Iurie Florea

Regia și adaptarea coregrafică: Mihai Babuşka
Scenografia: Adriana Urmuzescu

Maeștri de balet solisti: Petruţa Almosnino, Mihai Babuşka,Gabriel Opincaru
Maeştri de balet ansamblu: Tiberiu Almosnino