Top 10 profesori inspirationali din filme

| 13 noiembrie

Nu stiu ce i-ar mai putea face pe multi sa se gandeasca la scoala dupa ce abia au reusit sa scape cu viata din aceasta experienta. Poate doar cosmarurile cu temele nefacute, cu parintii veniti in inspectie la scoala, cu examenele la care nu ai notite si nu iti cunosti profesorul, cu proiectul neterminat si care trebuie predat rapid… Sau poate amintirea calda a unor prieteni, a entuziasmului si inocentei pierdute, timpul primelor iubiri si teribilismul adolescentei… Sau poate amintirea unor profesori care ne-au marcat existenta intr-un fel sau altul. Pentru cei mai norocosi dintre noi.

In scoala intalnim profesori mediocri care doar comunica, profesori buni care explica, profesori foarte buni care demonstreaza si marii profesori care ne inspira. Amintirile cu care ramanem sunt despre cei reali, adevarati, care chiar au contat. Cei care ne-au dat lectii de viata si ne-au format ca personalitate.

In cautarea profului perfect va propun sa va intoarceti inspre zilele de scoala, prin cateva portrete remarcabile de profesori in 10 filme de succes.

10. The School of Rock (2003) – Go! Play! Have fun! Now!

Exista multe moduri prin care profesorii incearca sa capteze atentia si sa descopere talentele elevilor lor, dar The School of Rock este intr-adevar cea mai originala provocare. Veti fi surprinsi si in”cantati”. Intr-un rol care i se potriveste manusa, Jack Black initiaza elevii dintr-oscoala obisnuita in cultura rock-ului. “8:15 to 10, rock history. 10 to 11, rock appreciation in theory. And then band practice till the end of the day“.

Filmul reuseste datorita lui Jack Black, sarea si piperul acestui film, care stie sa se prosteasca fara sa arate ridicol, dar si datorita noii programe scolare cu Ramones, The Who, AC-DC, Cream, Clash, Kiss, Metallica, Darkness, Bowie, Velvet Underground, T.Rex, Led Zeppelin si… Stevie Nicks.

Chitarist rebel, Black este clar in elementul sau in rolul maestrului care le impartaseste micilor invatacei secretul rockului, dar este paralel cu talentul didactic – “Rock isn’t about getting an A. Sex Pistols never won anything“.

9. Dead Poets Society (1989) – Oh Captain, My Captain!

Lectii de viata si fraze memorabile acestea sunt provocarile acestui film veridic, emotionant si de-a dreptul inspirational pentru relatia profesor-elev, Dead Poets Society. Un film plin de sensibilitate, despre adolescenta si prietenie si despre cum pot influenta sufletul fragil al unui adolescent, prejudecatiile parintilor si profesorilor.

La sfarsitul anilor ‘50, intr-o scoala elitista din New England un profesor de literatura non-conformist isi invata elevii sa se abata de la litera cartii si sa dea frau liber gandurilor si pasiunilor. “No matter what anybody tells you, words and ideas can change the world.”
Inspirat si insufletit ca de obicei, Robin Williams straluceste de-a dreptul in rolul profesorului excentric si avangardist, care isi invata elevii sa iubeasca poezia dar ii si impinge sa rupa din manuale paginile cu comentarii stupide sau sa se urce pe banci ca sa priveasca viata si din alt unghi. “Carpe, carpe diem, seize the day boys, make your lives extraordinary”.

8. Mona Lisa Smile (2003) – She looks happy, so what does it matter?

Varianta feminina a lui Robin Williams din Dead Poets Society, este Julia Roberts in Mona Lisa Smile, in rolul unei profesoare de istoria artei la unul din cele mai conservatoare si de buna conditie colegii americane, din anii ‘50.

Non-conformista in gandire si imbracata stil flower-power, Julia Roberts incearca sa le invete pe tinerele femei cum sa gandeasca pentru ele insele, intr-o lume care deja le-a definit. “Look beyond the paint. Let us try to open our minds to a new idea“. Tinerele sunt puse astfel sa aleaga intre a fi ele insele sau specimene pe banda ale scolii de bune maniere si de eticheta, de facut sotii casnice, fidele, devotate familiei si care zambesc frumos, dupa modelul mamicilor lor, pe principiul ca CV-ul le foloseste numai la maritis. “She looks happy, so what does it matter?”

7. Dangerous Minds (1995) – She Broke The Rules… And Changed Their Lives

Film inspirat dintr-un caz real, Dangerous Minds este o ocazie deosebita pentru Michelle Pfeiffer sa faca un rol surprinzator si emotionant ca profesoara de engleza intr-o scoala dintr-un cartier marginas si rau-famat.

Eroina accepta provocarea de a preda la acest liceu pentru a-si implini un vis. Dar aici frumusica profesoara se va confrunta cu o lume dura, plina de prejudecati, pentru care nici macar meseria de baza, ofiter de marina nu au pregatit-o. Elevii sunt copii ai strazii, de la periferia orasului, care desi inteligenti nu au nici o sansa sa realizeze ceva in viata, nici macar sa se ridice si sa se salveze din cosmarul pe care il traiesc.
Michelle Pfeiffer va avea de dat un adevarat test de viata, iar misiunea pe care si-o asuma va fi sa le schimbe viziunea despre viata si sa ii faca sa creada in fortele proprii. “There are no victims in this classroom“.

6. The Great Debaters (2007) – When the nation was in need, he inspired them to give us hope

A doua incercare regizorala a unuia din cei mai buni actori ai generatiei sale, The Great Debaters, aduce in prim plan povestea bazata pe fapte reale a unui profesor de la un colegiu din sud intr-o America a anilor 30 plina de ura impotriva celor de culoare.
Intr-un rol care ii vine manusa, Denzel Washington lupta impotriva rasismului prin singurele arme pe care le are la dispozitie: cuvintele. Imprevizibilul si controversatul profesor va organiza o echipa de dezbateri puternica ce isi propune sa castige campionatul national impotriva celei mai puternice si titrate echipe din America: Harvard. “We’ll be one of the first Negro colleges to ever debate a white college. If we beat them, we beat ths best“.

5. Finding Forrester (2000) – Writers write things to give readers something to read

Recunosc ca Finding Forrester este unul din filmele mele preferate, din cauza personajului deosebit pe care il are de jucat Sean Connery si de care se achita superb.

Cu totul intamplator intre nuvelistul tacut, ursuz si retras, castigator al unui premiu Pulitzer cu multi ani in urma si un baiat de culoare de 16 ani, inteligent si cu talente literare, ia nastere o legatura neasteptata. Cei doi au in comun pasiunea pentru scris, devin buni prieteni in ciuda varstei, iar Sean Connery devine mentorul tanarului. “The first key to writing is… to write, not to think”.
Ajutorul va fi reciproc pana la urma, unul isi va infrunta trecutul iar celalalt prezentul.

4. 21 (2008) – Yesterday’s history, tomorrow’s a mystery

Pentru pedagogul innascut Kevin Spacey, rolul din 21 este inca un prilej de a face o adevarata demonstratie de carisma si talent, ca profesor mefistofelic, care isi atrage invataceii pe cai nu tocmai ortodoxe.

Filmul este povestea reala a unor studenti la Institutul Tehnologic din Massachusetts care impreuna cu mentorul lor, gasesc o metoda matematica pentru a castiga la Black Jack. Este intr-adevar o situatie neobisnuita, numai buna pentru un actor original si inteligent precum Kevin Spacey. Nici nu stii daca ai ratat sau nu intalnirea vietii tale, cu un asemenea profesor… “The only thing worse than a loser is someone who won’t admit he played badly“.

3. Entre les murs (2008) – Cine-verite pedagogic

Nepreocupat in mod special de conditia sociala ori financiara a elevilor, filmul Entre les murs a lui Laurent Cantet se apropie de partea cu adevarat fascinanta a sufletului adolescentin. Filmul este o felie de adevar foarte greu de fixat in tipare, care te captiveaza si te rascoleste, ridicand o serie de interogatii de cea mai buna calitate, care dureaza mult dincolo de finalul filmului.

Protagonistul, François Begaudeau, profesor si autor al cartii isi face siesi si spectatorului o provocare formidabila: un plonjeu netrucat in universul sufletesc si comportamental al unei clase de adolescenti. Filmul nu are nimic previzibil, reusind o reconstituire extraordinar de intima si delicata a fragilei zone de comunicare dintre profesor si elev. Entre les murs surprinde firesc si onest demersul acestui profesor cu reala vocatie pedagogica in fata unei comunitati pestrite si refractare de adolescenti.
De remarcat umorul (ne)jucat de Begaudeau, care demonstreaza ca nu a uitat nici o clipa conditia varstei careia i se adreseaza.

2. Goodbye, Mr. Chips (1969) – Thousands of them… and all boys

Filmul cu adevarat inspirational, facut dupa cartea lui James Hilton este cel din 1939, dar recunosc ca pe mine m-a impresionat remake-ul Goodbye, Mr. Chips, chiar daca e un fel de musical cam nereusit. Cauza e sigur carismaticul Peter O’Toole, timid si scortos in acest rol, care se apropie mai mult de figura conservatoare a lui Mr. Chips, caruia ii da un plus de sensibilitate si umor.
Mr. Chips este profesorul tipic, pasionat de meseria lui care invata foarte multe din anii sai de predat generatiilor de baieti de care se ocupa. Cu trecerea anilor, baietii devin familia lui. “I thought I heard you saying it was a pity… pity I never had any children. But you’re wrong. I have. Thousands of them. Thousands of them… and all boys“.

1. To Sir, with Love (1967) – Profesorul Perfect

Produs in plina perioada hippie, To Sir, with Love, a fost unul din filmele preferate ale parintilor nostri, dar cred ca ramane in actualitate prin mesaj si prin personajul chintesenta a profesorului inspirational jucat de Sidney Poitier. Filmul foarte bine regizat si scris de James Clavell aflat la inceputurile afirmarii, este plin de aluzii la aluzii la prejudecatile rasiale, la familiile destramate, la problemele finantarii invatamantului.

Plin de carisma si stralucire Sidney Poitier este un profesor aflat la inceputul carierei, care reuseste intr-o scoala din Londra – East End, cu copii teribili si rebeli, sa impuna respectul intr-o lume discriminatorie. El este PROFESORUL. Acela care face diferenta nu numai la ore, dar si in viata personala a elevilor lui, care stie sa se faca ascultat si sa castige increderea. “I believe one should fight for what one believes. Provided one is absolutly sure one is absolutely right.” Este pana la urma vorba de dragoste si respect.

***