Top 10 filme business

| 30 iulie

E adevarat ca viata bate filmul, dar de multe ori cineastii sunt foarte creativi, chiar avangardisti si putem gasi multe situatii inedite de viata, multe solutii pentru o parte din problemele noastre. Exista filme care ne ajuta, ne dau idei si inspiratie pentru rezolvarea problemelor financiare.acestea sunt filmele care au ca tema business-ul.
Ce inseamna un film de busines bun? Si dupa ce criterii am incercat sa fac acest top? Pai sa fie in primul rand bun ca film, distributie, regie; sa proiecteze o imagine creativa si relativ reala despre o afacere si sa nu fie intentionat ostil principiilor capitaliste. Pentru ca asta e usor si am vazut destule filme de genul asta inainte de ‘90.
1. Wall Street (1987) – Putere si bani, bani si putere si totusi mergi pe gheata. Wall Street a fost lansat chiar inainte de criza bursiera din 1987 si a impus moto-ul: “greed is good”, al personajului Gekko, jucat magistral de Michael Douglas.
Filmul este povestea succesului, declinului si in cele din urma a redresarii unui tanar ambitios, Charlie Sheen, care devine protejatul lui Gekko, geniu financiar si afacerist lipsit de principii morale. Acesta il invata sa faca bani prin orice mijloace: “World is a jungle, boy, here is jungle too”, “I’m talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing.” sau “Now you’re not naive enough to think we’re living in a democracy, are you buddy? It’s the free market. And you’re a part of it. You’ve got that killer instinct. Stick around pal, I’ve still got a lot to teach you.”
Bursa este prezenta ca un cocktail de bani, putere, inselatorie, noroc sau ghinion si lacomie, in care jucatorii devin niste hiene ce intra intr-un cerc vicios din care nu mai pot iesi. Totusi Wall Street nu aduce critici sistemului capitalist, ci culturii afacerilor din anii ‘80 dominate de cinism.
Filmul a fost inspiratie pentru filme de genul Boiler Room, interesanta fiind evolutia termenilor prosperitatii. Posed din Wall Street se referea la parti mari si consistente ale lumii: firme, fabrici, vietile a mii de muncitori, in lumea capitalismului noilor imbogatiti din zilele noastre termenul se refera tipul de masina, vila si aparatura, toate ostentative si agonisite rapid.
Anuntata continuare a acestui lungmetraj se va inspira probabil din dificultatile provocate pe plan mondial de actuala criza economica.
2. Glengarry Glen Ross (1992) – O poveste simpla avand ca tema principala vanzarile: cumpara – investeste – pacaleste – dar fii mereu in castig, dublata de una profund umana: supravietuirea. Povestea este simpla, intr-o agentie imobiliara newyorkeza care trage sa moara, este trimis pentru resuscitare Alec Baldwin, un adevarat inger razbunator al succesului. Angajatii sunt motivati cu un concurs de vanzari cu premii: o masina, un set de cutite de friptura si… concedierea.
Tensiunea creste in randul agentilor care se revolta impotriva acestei masuri dar fiecare urmareste sa isi realizeze planul propus prin mijloace proprii: mituire, furt, minciuna, complot. Dialogul e agresiv si se aplica legea junglei psihologice. Glengarry Glen Ross este ajutat de campioni neinvinsi ai cinematografiei americane: Alec Baldwin, Jack Lemmon, Al Pacino, Kevin Spacey, Ed Harris.
Se folosesc concepte agresive gen ABC, “Always be collecting, always be closing.” sau AIDA, “Attention, Interest, Decision, Action.” si replici pe masura: “Ti-as ura noroc, dar daca l-ai avea nu ai stii ce sa faci cu el!”, “Cand te intreaba politia ceva spune adevarul, adevarul este cel mai usor lucru de tinut minte.”, “What you’re hired for, is to help us… does that seem clear to you? To help us, not to… FUCK-US-UP… to help those who are going out there to try to earn a living… You fairy. You company man.” sau “What’s your name? Fuck you. That’s my name. You know why, mister? Cause you drove a Hyundai to get here tonight, I drove an eighty thousand dollar BMW. That’s my name.”
3. Boiler Room (2000) – Construit pe structura celebrului Wall Street, acest film exploateaza intr-un mod visceral tema rapacitatii corupatoare a lumii finantelor new-york-eze. O poveste in care este vorba de lacomie si in care morala, bunul simt, loialitatea, sunt doar vorbe goale. Tot ce conteaza: ” above all, I’m liquid!”
Eroul filmului are un talent innascut de a imbrobodi clientii pentru a-i usura de bani, astfel ajunge sa fie recrutat de o firma de brokeraj dubioasa. Aceasta angajeaza tineri fara experienta si dornici de imbogatire rapida carora le promite atingerea unui milion de dolari in 3 ani.
Tranzactiile se fac la telefon: “A sale is made on every call you make. Either you sell the client some stock or he sells you a reason he can’t. Either way a sale is made, the only question is who is gonna close? You or him? Now be relentless, that’s it, I’m done.” Iar principiul de baza este “Always Be Closing” and “Be Agressive”. In fapt firma face milioane de dolari tragand “tepe”, propunandu-le celor de la celalalt capat al liniei niste tranzactii senzationale si niste profituri formidabile.
Boiler Room reflecta sensibilitatea unei generatii si criza prin care trece aceasta, aducandu-te mai aproape de viata de pe Wall-Street si de o mentalitate de invingator, care nu trebuie totusi sa calce peste cadavre pentru a reusi.
4. Working Girl (1988) – Unul dintre filmele feministe de succes ale anilor ‘80 este acest Working Girl, cu Melanie Griffith, nemultumita de slujba si de relatia cu prietenul si hotarata sa parvina. Nu este singurul personaj feminin important pentru ca sefa sa Sigourney Weaver, este la fel de hotarata sa-si pastreze pozitia si sa profite de ideile angajatilor sai.
Practic zicala scopul scuza mijloacele este potrivita pentru amandoua. Profitand de consecintele accidentarii sefei sale si de faptul ca trebuie sa-i tina locul, Melanie Griffith incearca sa patrunda in cele mai inalte cercuri de afaceri newyorkeze.
Lucrurile par a lua o intorsatura nefericita cand fosta sefa revine la birou, dar singura care resimte consecintele comportamentului duplicitar din trecut este chiar ea. In ajutorul lui Melanie Griffith sunt simtul afacerist innascut, cantitatea considerabila de bun simt, imaginatia bogata si unul din directori executivi, Harrison Ford, care se indragosteste de ea. Inseamna ca de fapt uneori pe langa munca si istetime iti trebuie si o sclipire … blonda.
5. Pursuit of Happyness (2006) – Bazat pe o poveste adevarata The Pursuit of Happyness urmareste intamplarile reale prin care trece Will Smith, extrem de inteligent si talentat, dar caruia i se refuza sansa vietii. Ramas fara casa, nevasta, sub amenintarea inchisorii si cu un copil in custodie, acesta face un adevarat efort de vointa, depasindu-si limitele si profitand de toate oportunitatile, urmandu-si telul spre “good life.”Este un film incurajator pentru oricine viseaza sau crede in povestile de succes. Oricat de greu ar fi sa-ti urmezi visul, trebuie sa ai puterea sa treci mai departe, iar eforturile si credinta iti vor fi rasplatite. Mai ales ca stimulentul eroului este dragostea si increderea pe care i-o arata permanent fiul sau. “You got a dream… You gotta protect it. People can’t do somethin’ themselves, they wanna tell you you can’t do it. If you want somethin’, go get it. Period.”
6. Office Space (1999) – Daca va urati locul de munca, seful, programul, biroul, dosarele peste dosare, rutina de zi cu zi, uitati-va la Office Space realizat de Mike Judge, creatorul serialului Beavis and Butthead. Aceasta comedie excelenta trateaza cosmarul unui angajat al unei companii de software, Initech, Ron Livingston, care nu reuseste sa faca fata stresului zilnic provocat de slujba mizerabila pe care o are sau de relatia personala compromisa.
Raspunsul la problemele lui pare sa fie o terapie prin hipnoza, insa, spre surprinderea lui, acesta este doar punctul in care probleme mari incep sa apara. Decide sa demisioneze exact in momentul in care firma trece printr-o criza ingrozitoare.
Noua atitudine il face mult mai valoros in fata superiorilor sai si este promovat.
Este un film usor digerabil cu o poveste in care fiecare angajat se regaseste, un film despre alienare, despre marea disperare de a nu-ti mai apartine. Complet interzis tinerilor care-si cauta cariera in companiile multinationale!
7. The Godfather I (1972) si The Godfather II (1974) – Ambele filme fac un portret realist si necrutator al cartelului crimei organizate devenit omniprezent in SUA, prezentand povestea ascensiunii, decaderii si a noii ascensiuni a unei familii mafiote din New York.
The Godfather dovedeste o viziune extrem de realista asupra unei lumi mai putin accesibile unde cuvantul dat si promisiunile facute au o valoare capitala, iar onoarea este la mare pret. Aparent sunt doar filme cu multe omoruri si multa violenta, dar in spatele acestora se ascund multe afaceri si se analizeaza principiile capitalismului.
De altfel si intentia regizorului Francis Ford Coppola a fost, nu de a face un film despre clanurile italiene, ci un film despre istoria capitalismului din America. Familia Corleone isi dobandeste puterea si in afara omorurilor, construind afaceri bazate pe incredere si relatii, asumandu-si responsabilitatea financiara pentru intregul clan.
Dar totul are un pret, iar pretul il platesti aici, in aceasta lume: “I don’t like violence, Tom. I’m a businessman; blood is a big expense”.
8. Network (1976) – Daca este sa privim asupra afacerilor legate de media, Network este unul din filmele care arunca o privire realista si foarte contemporana asupra culiselor mijloacelor de comunicare in masa.

Vom afla daca nu stiam pana acum ca media nu ne ofera adevarul ci ceea ce se crede ca vrem sa auzim sau ceea ce face senzatie: “We’ll tell you anything you want to hear, we lie like hell.” Plus ca, cei mai multi din industrie au doar interese banesti (duse la extrem) si ar calca pe oricine si orice in picioare pentru a-si atinge scopurile. Considerat deopotriva farsa mesianica si satira necrutatoare, filmul arata evolutia mass media si nebunia catre care tinde societatea moderna.
E vorba de falsa democratie, de manipulare, de disparitia identitatii nationale: “There is no America. There is no democracy. There is only IBM, and ITT, and AT&T, and DuPont, Dow, Union Carbide, and Exxon. Those are the nations of the world today. What do you think the Russians talk about in their councils of state, Karl Marx? ….We no longer live in a world of nations and ideologies, Mr. Beale. The world is a college of corporations, inexorably determined by the immutable bylaws of business. The world is a business, Mr. Beale.”Si pana la urma este vorba cresterea audientei ca urmare a unei eventuale sinucideri in direct, a unor revelatii, a unor atacuri violente asupra unor institutii si unui aranjament intre o reporterita isteata, Faye Dunaway si sinucigas, Peter Finch (suna cunoscut, nu?)
9. Jerry Maguire (1996) – Niciodata sa nu faceti greseala de a scrie un memoriu despre activitatea companiei si sa-l si intitulati sugestiv: “Lucrurile pe care le gandim si nu le spunem”. Mai ales daca va place locul de munca. In 95% din cazuri veti fi dat afara. Si apoi daca faceti parteneriat cu cineva care va cere: “Show me the money!”, s-ar putea sa ramaneti fara ei.
Jerry Maguire este un film despre ce inseamna sa ai totul (sa fii ”on the top of the world”) si in secunda urmatoare sa pierzi tot ce ai realizat, despre ce inseamna sa o iei iarasi de la zero si sa reusesti, despre cum sa ai incredere in tine si in cei care iti sunt aproape si nu in ultimul rand despre cum sa cauti implinirea “printre randuri”, cum sa iti dai seama care este de fapt scopul tau in viata si cat de usor poti sa alegi calea gresita si cat de greu este sa te intorci atunci cand ti-ai dat seama.”In life, to be honest, I failed as much as I have succeeded. But I love my wife. I love my life. And I wish you my kind of success.”
10. Trading Places (1983) – Super comedie, despre cum doi oameni foarte bogati pierd simtul realitatii, crezand ca pot schimba destinul altora si fac experimente fara a se gandi la consecinte, doar de plictiseala.
Dupa o discutie asupra cauzei pentru care o persoana este saraca sau bogata, originea sociala sau genetica, Don Ameche si Ralph Bellamy decid sa faca un pariu, schimband destinele a doi oameni – unul sarac si unul bogat.
Astfel, cu complicitatea valetului, Dan Aykroyd, omul de succes si bogat este dat afara din casa, invinuit de furt si inchis. In acest timp in locul lui este adus Eddie Murphy, un neinsemnat smecheras de cartier. Acestuia i se ofera toate oportunitatile pe care le avea cel dinainte. Print si cersetor in varianta moderna. Fratii Duke au destui bani sa faca acest lucru posibil, dar cand cele doua victime devin parteneri si mai au si aliati, cei doi frati se aleg cu mai mult decat plata unui pariu! Atentie: razbunarea din Trading Places se bazeaza pe o speculatie bursiera.
***