Planet 51 – in sfarsit, desene animate pentru copii

| 10 decembrie

Planet 51 este un film de desene animate simpatic, amuzant, avand la baza o metafora foarte draguta. Cea abordata si in filme serioase anul acesta, cum ar fi District 9 (sau, pardon, Base 9). Daca noi ne purtam urat cu extraterestrii si avem un folclor cu sumedenii de prejudecati legate de ei, pe o alta planeta – aceea de provenienta – noi vom fi extraterestrii si avem mari sanse sa avem parte de acelasi tratament. O lectie buna pentru copii si servita simpatic. Unul dintre putinele filme de desene animate din ultima vreme la care puteti merge linistiti cu copiii.
Something strange is coming to their planet… Us!
Planet 51 prezinta problema extraterestrilor din celalalt unghi. De cealalta parte a baricadei si de cealalta parte a povestii. Daca de secole, noi, oamenii, ne-am dorit si apoi am incercat sa exploram spatiul in cautarea civilizatiilor extraterestre, acum parem a fi din ce in ce mai aproape de reusita. Doar asta arata si numarul mare de filme facute pe aceasta tema. Si majoritar ne este frica de o invazie extraterestra. Doar este si una dintre principalele frici ale omenirii, evident dupa vorbitul in public.
Planet 51 pune lucrurile intr-o alta perspectiva, aratandu-ne ca aceeasi paranoia ii loveste si pe locuitorii Planetei 51 in momentul in care un astronaut uman ajunge pe planeta lor. Astronautul Chuck Baker crede ca este primul care calca pe aceasta planeta, dar imediat este dat in urmarire de catre autoritatile planetei 51 care vor sa puna mana pe el si sa efectueze experimente. Sprijinul vine din partea unui localnic adolescent, pe nume Lem, care incearca sa il ajute sa isi caute nava care sa il aduca inapoi acasa. Dar cand pe drum intervin disparitia cainelui Rover al lui Chuck, idila sentimentala fara speranta a lui Lem cu aleasa inimii sale, Neera, si cativa oameni ai legii de pe Planet 51 care doresc sa extirpeze creierul extraterestrului, lucrurile par a se complica.
Right stuff. Wrong planet
Planet 51 este un film simpatic, cu un desen foarte placut si cu o idee educativa pentru copii si chiar dragut pusa in scena. Tocmai de aceea probabil a ajuns pe lista celor 20 de filme inscrise la categoria Oscar 2010 pentru cel mai bun film de desene animate. Imi mentin insa parerea ca a fost un film de desene animate destul de usurel si, per total nu mi s-a parut o concurenta pentru filme ca Up, Cloudy With a Chance for Meatballs, A Christmas Carol sau Ice Age: Dawn of the Dinosaurs. In orice caz, mi se pare o lovitura buna de inceput pentru cei de la Ilion Animation din punctul de vedere al desenelor. Iar vocile personajelor sunt si ele foarte bine alese: Justin Long este Lem, Jessica Biel este Neera, Dwayne Johnson este Chuck, John Cleese este Professor Kipple, iar Gary Oldman este General Grawl.
Nu m-am mirat sa aflu ca scenaristul Planet 51 este Joe Stillman, acelasi scenarist care a realizat Shrek si Shrek 2. Desi spuneam mai sus ca este un desen animat mai usurel, trebuie sa recunosc ca este in sfarsit un film de desene animate la care va puteti duce fara griji cu copiii. Ceea ce chiar nu se putea spune despre Up sau A Christmas Carol, ambele nepotrivite pentru copii si realizate clar pentru adulti care vor inca sa se bucure de vremurile apuse.
Ce spun criticii despre Planet 51?
In general, review-urile principalilor critici de specialitate apropo de Planet 51 nu au fost foarte favorabile.
Todd McCarthy de la Variety este chiar destul de dur cu Planet 51 spunand ca nu a gasit nimic amuzant la acest film.
Claudia Puig de la USA Today este chiar mai vehementa, afirmand ca filmul Planet 51 este amuzant doar daca traiesti pe planeta negarii.
Roger Ebert de la Chicago Sun-Times este ceva mai putin dur cu Planet 51, dandu-i nota de trecere si spunand ca i s-a parut potrivit pentru copii, exceptand cateva referinte dificil de priceput pentru acestia (de pilda, anii ‘50 si filmografia din acei ani).
Pe scurt, Planet 51 este un film de desene animate pentru copii. Educativ, amuzant, cu o metafora frumusica in centru si cu suficiente momente placute pentru a fi memorabil. Asta fara a uita sa mentionez desenele nespus de dragalase si bine realizate. Pentru adulti, filmul ar putea parea ceva mai cumintel decat ultimele capodopere animate cu care am fost obisnuiti. Si cu siguranta, desi vom vedea parti bune in el, vom fi mai putin surprinsi de poantele si situatiile prezentate. Dar, de ce nu am merge la film cu fratii/ surorile mai mici sau copiii "din dotare" pentru a ne bucura de o zi de copilarie la desene animate?
Vezi si tu trailerul filmului:

CoolRank: 6/10
– atmosfera & entertainment: 6/10