Jay-Z: “L-am facut praf pe Elvis”

| 15 septembrie

Cel mai recent album al cantaretului new-yorkez se rafuieste cu toti si cu toate: de la rapperii care-l invidiaza la softurile de perfectionare a vocii.
“Va multumesc mult ca ati venit in seara asta… Dar, va rog, nu va mai formalizati! Sunt deja o legenda?”, se intreaba autoironic Jay-Z in piesa Thank You de pe noul disc The Blueprint 3, cel de-al unsprezecelea album de studio din cariera hip-hopperului. Sotul lui Beyonce si fostul director al celei mai mari case de discuri de muzica hip-hop, Def Jam a devenit, ce-i drept, o legenda. E constient de asta si se mandreste ca la 39 de ani a reusit sa se ridice peste mizeria umana din Brooklin si sa domine muzica neagra.

Brangelina pe note
Noul disc al lui Shawn Corey Carter (pe scurt, Jay-Z) nu revolutioneaza genul hip-hop, dar nici n-avea cum sa iasa prost. Produs de Kanye West si Timbaland, discul gazduieste nume de soi: Alicia Keys, Rihanna, Kid Cudi si Luke Steele, jumatatea duo-ului australian Empire of the Sun. Cu asemenea invitati iti da mana sa-ti umfli muschii si sa faci pe megastarul. “Cine e mai bun decat mine?/ Doar Beatles ma mai intrec/ L-am facut praf pe Elvis cu piesa sa Blue Suede Shoes”, canta Jay-Z in melodia Reminder.

Mai bine de jumatate din album este o rafuiala pe care Jay-Z o indreapta spre dusmanii (competitorii) sai, care abia asteapta sa-l vada cu un picior in groapa. In toata aceasta infruntare pe versuri, gasesti ceva din competitia de guerilla dintre muzicienii de hip-hop, dar miroase si a orgoliu grandoman. Partenerul lui Beyonce este unul dintre mogulii scenei muzicale americane, iar impreuna cu sotia sa compun unul dintre cele mai bogate cupluri din industria muzicala, un soi de Brangelina pe note. Un statut la care ravnesc, fara indoiala, multi artisti din nisa lui Jay-Z.

Damien Hirst si gangsterul american
Jay-Z a crescut in case sociale din Brooklin, cartierul new-yorkez celebru pentru violenta sa. "Asta se vede si in felul in care judec lucrurile”, spune artistul, intr-un documentar BBC. La 5-6 ani dansa si imita miscarile pe care le vedea la Jackson 5, iar la 9 ani, scria versuri pe bucati de hartie. A crescut intr-un mediu impregnat de hip-hop si a reusit sa devina el insusi regele genului, o "harta” pentru restul muzicienilor. In piesa A Star in Born ii ia peste picior pe Puff Daddy, pe Lil Wayne, pe "nebunul” de Eminem, dar si pe 50 Cent, pe care isi aminteste ca l-ar fi facut praf la un summer jam.

Orgoliul lui Jay-Z, oricat de autoironic s-ar vrea, aluneca uneori in ridicol: "Am ajuns deja in galeria celor mari/ Sunt o opera de arta, sunt deja un Warhol”, canta hip-hopperul new yorkez. Merita amintit ca Jay-Z investeste serios in arta contemporana si nu este tocmai un ignorant. Unul dintre preferatii sai este excentricul Damien Hirst, cel care si-a intitulat una dintre lucrari Beat Life and Cheat Death, inspirandu-se din versurile rapperului de pe albumul American Gangster din 2007. Pana la urma, contactul cu frumosul pare sa-l fi imblanzit pe mogulul hip-hopului, care se adreseaza tuturor carcotasilor si invidiosilor cu mesajul: "Ii iubesc pe toti cei care ma urasc” (Haters).

De-a pururi tanar
Dincolo de sintetizatoare si beaturi de hip-hop, The Blueprint 3 te surprinde cu insolite bucati de saxofon, trompete si viori. Mai mult, in melodia-manifest Death of Auto-Tune, Jay-Z citeaza refrenul onomatopeic „La, da, da, da…” din Hey Jude (The Beatles), piesa insotita de o chitara rock si un saxofon intepat. Melodia este o declaratie de razboi adresata muzicienilor care isi cosmetizeaza exagerat vocile cu tot soiul de softuri magice. Ironia sortii face ca pe albumul sau, Jay-Z sa fi invitat doi adicti la programul Auto-Tune: Rihanna (care apare in melodia Run This Town) si Kanye West.

Surprizele sonore continua cu melodia Young Forever, un dialog intre frazarile originale ale lui Jay-Z si celebrele versuri din hitul Forever Young al new-waverilor nemti de la Alphaville. In mintea rapperului trecut prin scoala vietii din Brooklyn, versurile originare nu sunt decat niste povesti de copii. De unde si replica: "Vom trai ca intr-un film in care soarele nu apune nicicand si in care nu imbatranesti niciodata…, iar cand regizorul va spune Taiati!, o sa fiu bine, pentru ca sunt de-a pururi tanar”.

Mai mult decat tineretea fara batranete, tinta lui Jay-Z este sa ramana in topul hip-hopului american. "I’m so tomorrow”, canta artistul cu pretentii vizionare. Albumul cu tuse electropop si cu dicteuri automate inspirate nu reprezinta neaparat "ultima frontiera” a genului, insa emana cu siguranta un aer proaspat, care i-ar putea inspira si pe hip-hopperii autohtoni.

Urmareste aici si aici ultimele doua videoclipuri ale lui Jay-Z.

Surse: BBC, NME, pitchfork.com.