Bad, „Bad Lieutenant” pune in lumina un bun, bun Nicolas Cage

| 28 octombrie

A fost un Bad Lieutenant in 1992, regizat de Abel Ferrara, iar acum avem pe marile ecrane un Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans, in 2009 – regizat de Werner Herzog. Nici nu vreti sa stiti cate controverse s-au nascut pe marginea acestui remake, care potrivit lui Herzog nu este remake. Si cam are dreptate…
Partea din titlul cu “Bad Lieutenant” a fost adaugata pentru ca producatorii au considerat ca e o tactica buna de marketing.
Mai exact, producatorul Edward Pressman s-a gandit sa cladeasca o franciza noua, insa, Werner Herzog nu a fost de acord.
A propus chiar o franciza care sa se bazeze pe partea lui din titlu – “Port of Call New Orleans”. In cele din urma s-a ajuns la un compromis si ambele segmente au fost introduse in titlu.
Abel Ferrara – regizorul Bad Lieutenant-ului original, declara in 2008 ca are un “sentiment oribil” de cand a aflat ca filmul lui din 1992 va fi refacut. “Ma simt ca si cum as fi fost jefuit”, a spus acesta, precizand ca le doreste celor care lucreaza la noul proiect “sa moara in iad”. Pe scenaristul William M. Finkelstein l-a numit idiot, iar pe Nicolas Cage l-a gasit foarte nepotrivit pentru rol, intrebandu-se daca ar avea macar tupeul sa interpreteze rolul principal – dupa Harvey Keitel in 1992.
Ei bine, Cage a avut tupeul si bine a facut! Din ultimele 20 de filme in care a aparut in ultimul timp, acesta este cel mai bun rol al sau. Pacat ca nu se prea dau Oscaruri pentru genul acesta de roluri – singura exceptie fiind poate Denzel Washington in Training Day, pentru ca Nicolas Cage ar fi fost un concurent periculos de “rau”.
Singura similitudine intre cele doua filme este ca personajul principal este acelasi politist, dependent de droguri si violent in timpul conflictului cu crima organizata. Si, chiar daca in noul Bad Lieutenant incap si cliseele genului – iubita prostituata si tatal, fost politist, care isi ineaca supararea in bautura – scenariul filmului ia o cale cat se poate de neasteptata. Iar scena in care Cage se confrunta cu o doamna in varsta, de rang inalt, si cu ingrijitoarea acesteia merita toate aplauzele (foto 6).
Terence McDonagh (Nicolas Cage) salveaza un om in timpul uraganului Katrina si se alege cu doua lucruri: o avansare la rang de locotenent in politie si o afectiune semi-dizabilitanta a coloanei vertebrale. Si, uite-asa devine dependent mai intai de analgezicele prescrise si, mai apoi, de tot ce ii cade in mana, inclusiv cocaina. Implicat in cazul asasinarii unei intregi familii de imigranti senegalezi, Cage este dement, absurd, plin de excese, adeptul celor mai neortodoxe metode, dur, amuzant, sarcastic, smecher, corupt, inteligent si curajos pana peste limita nebuniei. Iubita lui – o prostituata interpretata de frumoasa Eva Mendez, ajunge sa fie amenintata cu moartea, el se ingroapa in datorii la pariuri, pierde martorul cheie in cazul la care lucreaza, este acuzat de abuz in serviciu si retrogradat temporar si se implica in cateva belele din care pare imposibil de iesit.
Ceea ce reuseste regizorul Werner Herzog cu acest film este incredibil. De notat este nivelul de entertaining oferit si modul in care calca pe terenul neverosimilului – Terence vede tot felul de iguane si, la un moment dat, are iluzii cu un barbat tocmai impuscat, care danseaza break-dance. “Mai impusca-l o data!”, “De ce?”, “Pentru ca sufletul lui inca danseaza!”.
In film mai joaca si Val Kilmer – insa nu prea are spatiul necesar ca sa se evedentieze in vreun fel, Nicolas Cage fiind cel care acapareaza toata scena. El este bun, rau, bun, rau si tot asa. Nu degeaba filmul a impresionat la Festivalul de Film de la Venetia, unde a fost aclamat si unde Werner Herzog s-a ales cu unul dintre premiile speciale.
Incercati sa nu ratati acest film din cauza prejudecatilor legate de subiect sau din cauza prejudecatilor legate de Cage – care n-a avut performante notabile de la Face/Off incoace. O sa va placa! Iar finalul – excesiv de fericit, incat este pur si simplu genial, o sa va faca sa treceti peste toate cliseele adunate despre toate filmele cu si despre politisti buni sau corupti sau de orice fel. Poate fi vazut incepand cu 6 noiembrie 2009.
Vezi trailerul filmului mai jos: