De Citit : Editoriale

Parisul in iarmaroc

| 15 octombrie

Nu e pilot de curse, nu e viitorul antrenor al nationalei Frantei…
www.textier.ro
Guillaume de la Villeneuve este un francez care a trait acum 800 de ani. Desi s-a ocupat cu scrisul, istoria literaturii nu i-a inregistrat numele…nu cu majuscule. El ar putea intra insa in alte carti de istorie, precum cea a moravurilor sau a publicitatii. Se poate spune despre el ca e un pionier al miscarii de protectie a consumatorului; sau un precursor al AdBusters-ilor de azi (militanti anti-publicitate).
Acest tipicar al consemnarilor ne-a lasat o descriere a targului Parisului din vremea sa, cu o cuprinzatoare lista a strigaturilor negustorilor (crieries), catalogate "pe categorii". Totul era acolo, in gura anuntatorilor vremii. Nu doar toata marfa posibila (alimentare si non), ci si toate tacticile de ademenire a cumparatorului pe care le stim si noi astazi: de la pezentarea avantajoasa pana la reducerile de pret spectaculoase. Un fel de Pagini Aurii ale vremii. Consemnarea abunda de sloganuri avant la lettre, de claim-uri gen "superoferta", in retorica tipica vremii si conjuncturii.
Mai mult chiar! Maitre Guillaume nu se abtine sa presare comentarii caustice la tot pasul, sa-i ironizeze pe comercianti, aproape la fel ca umoristii de azi. Daca se plange de ceva mai dihai, e vorba de vacarmul si suprasaturatia de mesaje a balciului. Din cate spune acest devorator medieval de publicitate, "balamuc mai mare nu se poate"! Cronicarul semnaleaza situatii pe care noi astazi le-am numi poluare sonora sau hartuire informationala. Asa ca! Daca noi azi ne simtim agasati de excesul de publicitate, sa ne gandim ca nu suntem primii. Iar cei mai optimisti dintre noi pot visa ca, peste 800 de ani, vom ajunge Parisul din urma…