De Citit : Editoriale

In jungla tranzitiei

| 23 octombrie

Schimb valutar e o drama ingrijit lucrata (la standardele filmelor romanesti), dar foarte conventionala.

Atunci cand isi pierde locul de munca (la o fabrica din provincie), Emil vinde tot ce are, cu gandul de a incepe o viata noua in Australia. Dar tranzitia e o jungla si un om ca el e o prada usoara: abia sosit in Bucuresti, se lasa smenarit de toti banii. Ca sa supravietuiasca, se transforma el insusi intr-un pradator – intr-un smenar si un ucigas. Aceasta drama de tranzitie, semnata de Nicolae Margineanu si intitulata Schimb valutar, are un aer de anii ’90 (cand si mafia schimbatorilor de valuta era in plina glorie), dar e mai ingrijit construita si (cu exceptia finalului) mai putin emfatica decat un film din perioada aceea. Daca ar fi aparut acum 10 ani, s-ar fi distins in peisaj prin simplul fapt ca e un film facut de niste profesionisti – de niste oameni care stiu de ce sfori sa traga ca sa creeze suspans sau umor. Dar, intre timp, Cristi Puiu si altii au ridicat imens stacheta in materie de realism si, in comparatie cu ce fac ei, realismul lui Margineanu si al scenaristului sau, Tudor Voican, e subtire si conventional – e fundamental neinteresant. Emil (Cosmin Selesi) e rareori strident de fals, dar nu e nicio clipa profund veridic. Poate ca nici Selesi nu e alegerea ideala (e prea proaspat, prea usurel – insuficient de uzat la trup si la spirit pentru viata pe care se presupune ca a dus-o Emil), dar, indiferent de casting, transformarea lui din muncitorul care-si interpeleaza tovarasii cu „ce mai face baietii?” in smenarul bucurestean care-si vrajeste victimele cu o dictie perfecta, tot ar fi mirosit a schema. Si el, si prostituata cu care se aliaza (Aliona Munteanu) sunt subtiri din conceptie: nu e nimic de descoperit in ei – sunt construiti din idei de-a gata despre „realitatea romaneasca” si despre „natura umana”.